Americká kampaň „Fruits & Veggies More Matters ®“

Tématem mé seminární práce je celonárodní kampaň Spojených států amerických za zvýšení konzumace ovoce a zeleniny „Fruits & Veggies More Matters ®“, která si klade za cíl zlepšit zdraví veřejnosti. Počet obézních dětí i dospělých v USA neustále stoupá se všemi důsledky na zdraví jednotlivců a finanční náklady, plynoucí do zdravotnictví. Více než 60% dospělých a téměř každé třetí dítě má nadváhu nebo je obézních. Nejvýznamnějším faktorem, který tento neblahý trend může zvrátit, je změna životního stylu ve smyslu zdravě jíst a více se hýbat. Jednou z cest, jak změnit nezdravé stravovací návyky je zvýšit podíl ovoce a zeleniny na talíři.

Historie

           Již v roce 1991 americký Národní ústav pro rakovinu (National Cancer Institute – NCI) inicioval kampaň za zvýšení konzumace ovoce a zeleniny pod názvem „5 a Day for Better Health“, která byla předchůdcem dnešní kampaně „Fruits & Veggies More Matters ®“. Ve stejném roce vznikla Nadace výrobků pro lepší zdraví (Produce for Better Health  – PBH) za účelem zapojení soukromého sektoru do vládní kampaně. Kampaň od samého začátku podpořili pěstitelé ovoce a zeleniny, zpracovatelé produkce, dopravci, balicí firmy, výrobci mražené, konzervované a sušené zeleniny a ovoce, džusů, supermarkety, průmyslové asociace, obchodní sdružení, firmy, působící v oblasti služeb a zdravotní péče apod. PBH se stala koordinátorem průmyslových aktivit.

V roce 2001 kampaň začaly podporovat další klíčové vládní a zdravotní instituce a  v roce 2005 Národní ústav pro rakovinu (NCI) inicioval vznik Center pro kontrolu a prevenci nemocí (Centers for Disease Control and Prevention – CDC), které dnes spolu s PBH předsedají Národní alianci (National Fruit & Vegetable Alliance). Aliance sdružuje vládní agentury, neziskové organizace a firmy, které spolupracují se společným cílem zlepšit zdraví veřejnosti prostřednictvím zvýšené konzumace ovoce a zeleniny.

Každých 5 let Americký úřad pro zemědělství (the U.S. Department of Agriculture – USDA) a Úřad zdraví a lidských služeb (the Department of Health and Human Services – HHS) vyhodnocují aktuální poznatky z výzkumu v oblasti výživy a pohybových aktivit a vydávají Výživová doporučení pro obyvatele USA.  Na základě těchto doporučení PBH ve spolupráci s výkonným výborem Aliance vyvinuly nový program „Fruits & Veggies More Matters ®“, který podporuje nová výživová doporučení jíst více ovoce a zeleniny. Spotřebitelský průzkum potvrdil velký potenciál nové kampaně, která nahradila původní  „5 a Day for Better Health“ v  roce 2007.

Výživová doporučení pro obyvatele USA, 2010

Tato doporučení byla nově znázorněna v podobě talíře „My Plate“, který nahradil americkou výživovou pyramidu. Američanům se jednoduše doporučuje, aby polovinu jejich talíře každého jídla i svačiny tvořila různobarevná zelenina a ovoce.  Čtvrtina talíře by měla obsahovat „grains“, tedy cereálie a poslední čtvrtina „protein“, tedy bílkovinu. „Dairy“ neboli mléčné produkty zaujímají kolečko u hlavního talíře a jsou definovány jako odtučněné mléko nebo jogurt. Celkově talíř podporuje více rostlinnou stravu.

Klíčová doporučení jsou:

  • Udržovat váhu vyvážením příjmu a výdeje kalorií.
  • Snížit příjem sodíku, nasycených mastných kyselin, cholesterolu, ztužených tuků, jednoduchých cukrů, vymletých obilovin, alkoholu. Vyhnout se trans mastným kyselinám.
  • Zvýšit příjem zeleniny a ovoce, fazolí a hrachu, celozrnných obilovin (měly by tvořit minimálně polovinu konzumovaných obilovin), odtučněného mléka a mléčných produktů. Zvýšit variabilitu bílkovinných zdrojů začleněním mořských plodů, libového masa a drůbeže, vajec, luštěnin, výrobků ze sóji, nesolených ořechů a semen do stravy. Nahradit tuky rostlinnými oleji. Zvýšit příjem potravin se zvýšeným obsahem draslíku, vlákniny, vápníku a vitaminu D.
  • Vybudovat zdravé stravovací návyky jak výběrem potravin, obsahujících všechny důležité živiny pro lidský organismus, tak bezpečným uchováváním a zpracováním potravin.

Dokument obsahuje rovněž výživová doporučení pro specifické skupiny obyvatel: ženy, které plánují otěhotnět, by měly zvýšit příjem  hemové formy železa a podpořit vstřebání železa v organismu současnou konzumací potravin se zvýšeným obsahem vitaminu C. Těhotné a kojící ženy by měly dbát na dostatečnou konzumaci mořských ryb a plodů moře, ale vyhnout se některým druhům kvůli zvýšenému obsahu metyl-rtuti (žralok, mečoun, královská makrela, bílý tuňák), také by měly brát železo ve formě doplňku stravy. Obyvatelé, starší 50 let, by měli konzumovat potraviny, obohacené o vitamin B12.

Prostředky  programu „Fruits & Veggies More Matters ®“

Propagace zvýšení spotřeby ovoce a zeleniny probíhá prostřednictvím mnoha komunikačních kanálů, jako jsou média, školy, zdravotní střediska, pracoviště, supermarkety a společenské organizace. Spotřebitelé získávají informace a rady, jak začlenit konzumaci ovoce a zeleniny do uspěchaného životního stylu. Celonárodní kampaň probíhá po celý rok, měsíc září je měsícem za zvýšení konzumace ovoce a zeleniny, kdy probíhají speciální akce na podporu programu.

Program má svoji webovou stránku www.fruitsandveggiesmorematters.org. Kromě veškerých informací o přínosech zvýšené konzumace ovoce a zeleniny stránky obsahují databázi běžných druhů ovoce a zeleniny, rady, jak správně plody vybírat a uchovávat, nejoblíbenější způsoby konzumace spojené s recepty, obsah živin. Informace jsou jak textové, tak ve formě videa. Vzhledem k hektickému životnímu stylu, oblíbené jsou recepty jídel, hotových do 30 minut. Každý týden jsou zveřejňovány články, které se zabývají aktuálními tématy, například srovnání bioproduktů s produkty, vypěstovanými tradičním způsobem, doplňky stravy apod. Rodiče mohou přispět k boji s dětskou obezitou darováním edukačních materiálů škole, kterou jejich děti navštěvují. Návštěvníci stránek mají možnost pokládat dotazy odbornici –  Dr. Elizabeth Pivonka, prezidentce PBH. Také si mohou vyhledat, co se v rámci programu děje v jejich okolí, stránky obsahují databázi akcí, vedenou podle směrovacích čísel. Stačí tedy zadat směrovací číslo a zapojit se do aktivit místní komunity. Stránky nabízejí elektronické zasílání novinek přímo do e-mailové schránky ve dvoutýdenních intervalech. PBH na svých stránkách prezentuje katalog propagačních materiálů a pomůcek na podporu programu. Dále jsou k dispozici stránky pro děti www.foodchamps.org, které obsahují hry pro různý věk dětí, omalovánky a jiné výtvarné náměty, dětské recepty a další aktivity, vhodné pro děti. Pro spotřebitele jsou pravidelně vyhlašovány soutěže, mohou komentovat aktuální témata na blogu, napojit se na program na sociálních sítích (facebook, twitter, linkedin, …)

Příklady z obsahu programu „Fruits & Veggies More Matters ®“

Ovoce a zelenina jsou rozděleny do pěti barevných skupin a program doporučuje denní konzumaci zástupců všech 5 skupin. Konzumace jednoho oblíbeného druhu ovoce nebo zeleniny, byť zvýšená, k vytyčenému cíli nevede. Ovocno – zeleninová duha se skládá z těchto barev:  modrá/nachová, bílá/světle hnědá/hnědá, červená, žlutá/oranžová a zelená.

          Všechny formy ovoce a zeleniny se počítají, ať již jde o čerstvou, mraženou, konzervovanou, sušenou formu nebo podobu 100% džusu. Většina mražené a konzervované produkce je zpracovávána v době sklizně, takže jejich chuť a nutriční hodnota zůstává uchována. Výzkumné studie prokázaly, že jídla, připravená z konzervované produkce, měla podobnou výživovou hodnotu jako jídla, připravená z čerstvé nebo mražené zeleniny a ovoce. Konzervovaná a mražená forma šetří čas, odpadá mytí, krájení a u konzervované formy i tepelné zpracování zeleniny a ovoce.

Závěr

Přesto, že již od roku 1990 americká vláda propaguje konzumaci 2 porcí ovoce a 3 porcí zeleniny denně, Američané nekonzumují ani polovinu. Hlavními důvody jsou informace o obsahu pesticidů, mikrobiální kontaminaci, metodách konzervace ovoce a zeleniny a také cena. Tyto bariéry pomohou odstranit pravdivé, vědecky podložené informace, komunikované vědci, zdravotníky, školami, médii apod. Co se týče ceny, podle PBH denní doporučené množství ovoce a zeleniny stojí 2 – 2,5 $.

Ke zvýšení konzumace ovoce a zeleniny přispívají i další aktivity a inovativní přístupy jako jsou například školní zahrady, komunitní zahrady, farmářské trhy, salátové bary v jídelnách a zavedení pravidel pro občerstvení, servírované na pracovních poradách.

Celonárodní kampaň  „Fruits & Veggies More Matters ®“, která navázala na původní „5 a Day for Better Health“ má obrovský potenciál díky společnému úsilí a využití zdrojů velkého množství organizací ze státního i soukromého sektoru.

Zdroje

Ing. Ivana Pražanová

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Archív seminárních prací. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Komentáře nejsou povoleny.